01 de desembre 2006

Venedors de 'pacotilla'

El meu costat 'friki' em porta a mirar sovint un programa de Teletaxi, el 'Petiquipeti'. Un espai presentat per dos titos altament 'collejeables' amb la capacitat de fer gràcia i ràbia més o menys en la mateixa mesura. La trucada d'un espectador d'aquest programa em va donar el tema del que us parlo. El nano, castellanoparlant, denunciava que, en una entrevista que Ferran Monegal (un crack que fa de crític televisiu i que podeu llegir a El Periòdico) li va fer a Justo Molinero li van passar un vídeo on s'acusava a l'amic Justo més o menys de torturador de l'ànima de Pompeu Fabra cada cop que aquest clàssic de la comunicació del nostre país parlava en català. I és cert. El català del nostre President seria acadèmic si el comparéssim amb el d'en Justo, sobretot pel que fa a pronúncia. Vale, acabo l'exposició dels fets i la següent pregunta és... i què? que no el parla, l'home? l'ha de millorar, segur, però així què, que no el parli fins que tingui un domini excels de l'idioma? Algú de nosaltres el té, aquest nivell?
El català és ámb seguretat l'idioma més malparlat del món. En aquest blog segur que hi trobareu infinitat de mostres de les putades que un complert catalanoparlant li fa a la seva llengua. Sent així? algú en aquest país li ha de passar factura per alguna errada a algú que bonament es llença a parlar en català? (Montilla a part, ja que pel càrrec que ocupa, l'ha de millorar amb urgència. Cosa que tampoc dóna dret, crec, a criticar-lo per les seves errades). Vaja una campanya de màrqueting més bona per a un idioma que, al pas que va (i lamentant-ho profundament), té data de caducitat.
És tant important una perfecta dicció (que no té gairebé ningú), o ho és més que, per començar, la gent que l'aprèn i la que el sap l'utilitzi? Quan m'ensenyaven anglès, una de les coses que més em repetien era 'llença't', no tinguis vergonya. Parla'l, després ja l'aniràs polint. Però es veu que en aquest país hi ha penya que no, que pensa que has de ser un jedai de l'idioma per a poder-lo parlar. Són els mateixos que, absolutament sempre s'adreçaran en castellà a un immigrant, encara que aquest els hagi parlat de bones a primeres en català (conec una escocesa que n'està farta de què li facin això), els mateixos que recorren constantment a castellanades sense cap tipus de complex ni voluntat d'autocorregir-se, els mateixos que després s'extranyaran que la nostra llengua la parli cada cop menys gent.
En definitiva (tal com ho veig), parlar bé... SÍ, però abans ve parlar-lo.

12 Comments:

Blogger Huckleberry Finn said...

Quan al Juan Antonio San Epifanio li preguntaven com era que despres de tants anys a Catalunya encara no parles el catala el tiu deia sempre que tenia "un produndo respeto por el catalan, por lo que no lo hablare hasta que lo hable perfectamente". Que jo sapiga, encara s'ha de llencar...

3:25 p. m.  
Blogger Oriol said...

Totalment d'acord amb tu però així com trobo perfectament excusable que el Montilla faci muntillassus, em fa vergonya fer-los jo que sóc catalano-parlant de tota la vida però , per deixadés meva sigui un terrorista de la llengua. Com jo, entenc que hi ha molta més i només nosaltres som els únics responsables. No seré jo el que critiqui una falta d'ortografia o una castellanada quan sóc el primer que no el domino.

1:23 a. m.  
Blogger Puji said...

D'acord amb tu com sempre. Un cop dit això, Kanu tiu, ja sé que estàs convalescent a casa...però cal que miris el petiquipeti? Collejables no! Decapitables directament!

REcupera't company!

1:58 p. m.  
Blogger Unknown said...

jejeje, merci Puji! i, comprèn a aquest pobre coix, la culpa és de la programació de la tele, que te les fa passar putes per trobar algo que valgui la pena!

7:21 p. m.  
Blogger Dani R. said...

Tremendament d'acord i m'encanta el concepte 'collejable' aplicat a segons quins persons. Prometo fer-lo servir un cop al dia.

9:02 a. m.  
Anonymous Anònim said...

Pues a mi ma gusta el petiquipeti jejejejeje. Seguint els teus consells me'l vaig mirar i vaig descobrir que tenen una fascinació eròtico-festiva per una tal Anna Simó... nou mite sexual dels collejables de Catalunya?
La Segolene catalana? Que consti que jo ho he dit primer!

9:59 a. m.  
Blogger Gerard Agudo said...

A mi m'agrada que la gent faci un esforç per integrar-se ja sigui aquí, al país vasc, a londres, galicia o a saragossa (on jo m'adapto perfectament al seu to de veu)... sincerament és d'agraïr després ja vindran les millores.

12:16 p. m.  
Blogger Gerard Agudo said...

A mi m'agrada que la gent faci un esforç per integrar-se ja sigui aquí, al país vasc, a londres, galicia o a saragossa (on jo m'adapto perfectament al seu to de veu)... sincerament és d'agraïr després ja vindran les millores.

I per això estic molt ogullós del que va fer el meu pare, classes de català, ja en fa uns 20 anys d'això però el parla perfectament.

12:18 p. m.  
Blogger Gerard Agudo said...

A mi m'agrada que la gent faci un esforç per integrar-se ja sigui aquí, al país vasc, a londres, galicia o a saragossa (on jo m'adapto perfectament al seu to de veu)... sincerament és d'agraïr després ja vindran les millores.

I per això estic molt ogullós del que va fer el meu pare, classes de català, ja en fa uns 20 anys d'això però el parla perfectament.

12:23 p. m.  
Blogger Gerard Agudo said...

A mi m'agrada que la gent faci un esforç per integrar-se ja sigui aquí, al país vasc, a londres, galicia o a saragossa (on jo m'adapto perfectament al seu to de veu)... sincerament és d'agraïr després ja vindran les millores.

I per això estic molt ogullós del que va fer el meu pare, classes de català, ja en fa uns 20 anys d'això però el parla perfectament.

12:24 p. m.  
Blogger Puji said...

Kanu, tens deures a la cullerada ;P

9:28 p. m.  
Blogger Dani Gadea said...

El tema d'en Montilla és molt més complexe que tot això... caldria analitzar què representa... jo no barrejaria el respecte pels errors lingüístics de gent com en Montilla i l'esforç que facin per parlar amb català, amb el català que mostri un president de la Generalitat...
I, evidentment, per mi es un graaaaaaan plaer veure una persona parlant català malament, però parlant-lo!

9:51 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home